Červenec 2015

Výhody podnikání ve franšíze

31. července 2015 v 12:05
Stále více lidí stojí dnes před vážným rozhodnutím. Zůstat v nejistém zaměstnání s jeho zdánlivými jistotami, jako je měsíční plat, stravenky a možná ještě nějaké benefity? Nebo se pustit do podnikání, být svým vlastním pánem, za všechno si zodpovídat, velkou část času a peněz věnovat marketingu a propagaci, pěkně se otáčet, možná i zkrachovat? Existuje i střední cesta, a tou je franšízing. Franšízing je vhodný pro začínající malé a střední podnikatele. Má mnohem méně rizikových faktorů než klasické podnikání. Výsledky průzkumů uvádějí, že po prvních pěti letech je úspěšných pouze 20% "normálních" podnikatelů, ale přes 90% franšízantů. Jak je to možné?

Co je vlastně franšíza a jak funguje?

Tento typ podnikání vznikl v USA, kde zažil svůj velký rozkvět již na přelomu 19. a 20. století. Známé značky, jako jsou McDonald´s, KFC nebo Coca-Cola jsou tu už velmi dlouho. U nás v Česku se franšízy začaly rozvíjet teprve nedávno, objevují se už v mnoha oblastech - gastronomie, reality, podnikání žen a další. V tomto modelu podnikání podepíše franšízant smlouvu s franšízorem, který mu poskytne své obchodní jméno, know-how a licenci k výkonu služeb.

Podpora podnikání ve franšíze

Franšízoři nabízejí franšízantům vedle svého know-how, ochranné známky, obchodního jména také bezprostřední podporu, osvědčené postupy a systémy v celé škále oblastí. Kromě cenných rad a užitečných tipů, je možno využívat také celé škály benefitů, které plynou z velikosti systému, a také speciální vzdělávací kurzy a programy. U některých společností jsou jen velmi malé měsíční náklady.

Marketing a propagace ve franšíze

Výhodou pro začínajícího podnikatele je zejména to, že ve franšíze se nemusí starat o marketing a propagaci. Vše už dávno funguje. Jeho záležitostí je kvalitní péče o klienty, aby poskytoval služby srovnatelné s ostatními pobočkami. K dispozici má vizuální styl, k němuž patří logo, firemní barvy, uspořádání provozovny atd. Klient se musí na každém místě cítit jako doma. Při zakládání vlastní franšízy může franšízant získat od svého franšízora vstupní marketingový balíček - obrazy, certifikáty, vizitky a další materiály podle design manuálu společnosti a také online podporu obchodního místa franšízy na internetu.